Syfte: 

Att skapa rörlighet i nacken

Målsättning: 

Rörlighet och hållning

Med hjälp av att man vrider armarna och huvudet så man alltid tittar på den tumme som är ner.
Se video.. Övningen kan även göras stående men ger bättre resultat vid liggande.. Då man också kan pressa armarna mot marken under tiden som man vrider.

Syfte: 

Att skapa bättre hållning

Målsättning: 

Bättre hållning för bättre rotation

Glid ner och sätt dig på kanten på bollen.. Se till att du kan rulla bak ryggen och få stöd för nacken mot bollen.
Låt armarna sträckas bakåt och skjut ifrån i benen. Låt andningen ske i takt med att du rullar dig bakåt.

Syfte: 

Att föra statistik är ett sätt att hålla koll på vad man gör på banan och vad man kan tänka sig förbättra.

Målsättning: 

Att få lite tips om vilken typ av statistik man kan föra på en golfbana...

Ju mer man vet om vad som händer i golfspelet ju lättare är det att rätta till det om man inte är nöjd.

Syfte: 

En enkel övning som innebär att man inte hela tiden spelar samma tee på sin hemmabana.

Målsättning: 

Att inte bli för van vid att spela sin hemmabana.

För att få lite mer omväxling så är det viktigt att byta tee relativt ofta. Det är nämligen enkelt att det blir lite för mycket vana att spela din hemmabana. Byt mellan de främre tees och de bakre. Samma bana kommer att visa många olika ansikten.

Syfte: 

Att skriva en målsättning för hur man vill slå sina utslag och vilka mål man har med sitt spel när det gäller utslag.

Målsättning: 

Att få information så man kan skriva en bra målsättning. Använd anteckning märk den med Utslag samt Målsättning.

Utslag är en stor del i spelet och det viktigaste är faktiskt att man inte slår bort bollen.
Enligt statistik så är det oftare viktigt att slå iväg bollen långt än rakt och detta gäller om du slår den så pass rakt att du kan fortsätta spela slaget mot nästa mål.

Syfte: 

Om man inte vet hur långt varje klubba går när man träffar med dem så är det svårt att lägga upp en bra plan. Det viktigaste är att ta reda på hur långt bollen flyger eftersom man ofta ska över något eller förbi något i golf.

Målsättning: 

Att veta hur långt jag slår för att sedan kunna använda rätt klubbval.

Att mäta upp sina slaglängder kan man göra på flera sätt. Egentligen bör det göras med den boll man spelar med på banan.
Ett sätt är att låna en Flight scope eller en Trackman av någon Pro. Slå ca. 10 bollar med varje klubba och stryka de 2 bästa och de 2 sämsta.

Syfte: 

Träning för att bli bättre på att hitta avståndsbedömning.

Målsättning: 

Bli bättre på avståndsbedömning.. Kan göras som klara av övning om man jobbar ensam. Säg totalt 25 puttar på sig.

Jobba gärna 2 och 2 och slå varannan putt. Fungerar att vara 3 st också.
Lägg ut 15 st mattor så man puttar över kortsidan på dem.
Markera den 5 mattan med varsin kon. När man lyckats stanna bollen på denna matta får man flytta sin kon ett steg.

Syfte: 

Att med hjälp av ett skaft hitta en bra pendel.

Målsättning: 

Att hitta en bra axelpendel.

Sätt armarna i ett kors på bröstet och håll en klubba som är horisontell med dina axlar.
Se till att du pendlar så att klubban rör sig ett plan som är väldigt upp och ner.

Ta hjälp av en kompis som håller sina händer som en smal passage där skaftet ska gå upp och ner.

Bollflyktslag/lagar: 

Svingspår (Horisontella rörelsen på klubbhuvudet vid träff)

Syfte: 

Träning av att klara av längdkänsla och touch.

Målsättning: 

Att klara av att få så många bollar som möjligt i kvadraten.

Lägg ut en öppen kvadrat som du kan rulla in bollar i när du puttar med klubbor.
Kvadratens sidor skall vara 2 klubblängder.
Ställ dig på 6 meters avstånd från kvadraten.
Nu skall du putta bollar så de hamnar i kvadraten...

Syfte: 

Att förstå och skapa en bra rytm som ger en fin längdkänsla.

Målsättning: 

Skapa en bättre längdkänsla i puttningen.

Att träna med en metronom är lite kul och spännande. En metronom är en mätare som beskriver rytm och det mäts i bpm.
Man kan ju alltid diskutera vad en bra rytm är och det varierar lite från spelare till spelare.
Däremot så är alla bra spelare väldigt konstanta i den rytm de valt.

Sidor